AŠ 2000 (BACK2ROOTS)

Prudce inspirován deníkem sepsal Radek Soptík Štěrba
Prosím omluvte občasnou manipulaci se skutečností dle vlastních potřeb. :-)
Děkuji Honzovi za naskenování fotografií.
Děkuji všem borcům za účast na akci !

Termín startu letošní cyklistické velkoakce "AŠ 2000" byl stanoven na neděli 9.7.2000. Já jsem však už dávno předtím všechny ostatní plánované účastníky pravidelně obtěžoval e-mailem a nutil je vyjadřovat radost nad tím, jak se nám to pěkně blíží. Tedy snažil jsem se je k tomu nutit, ale oni se nedali a svoje odpovědi omezovali na strohé komentáře k počasí, nebo v lepším případě ke zmínkám o tom, co všechno ještě nemají a jak jsou totálně nepřipraveni. Jediným "veřejně a nahlas se těšícím" člověkem byl Pavel, kterého za to musím pochválit. (Tuto neplánovanou pochvalu budu v následujícím textu průběžně kompenzovat velkou spoustou uštěpačných poznámek na jeho adresu, aby nám Pavlík nezpychl.)

Ale vezměme to pěkně popořádku. Kteří odvážlivci vlastně letos pojedou? Na prvním místě musím zmínit náčelníka Honzu, bez kterého si žádnou takovou výpravu nedokážu představit. Jeho vůdčí schopnosti a morální bezúhonnost tvoří základ velitelské autority našeho teamu (sice jsou to kecy, ale zní to pěkně). Na dalším prvním místě musím zmínit náčelníka Sopťu (sebe), bez kterého si žádnou takovou výpravu nedokážu představit. Jeho vůdčí schopnosti a … ehm? … to už jsem někde říkal, ne?! Aha, o Honzovi. Aspoň vidíte, jaká jsme sehraná náčelnická dvojice. A jestli se vám zdá divné, že mohou být ve výpravě dva náčelníci se stejnou nejvyšší prioritou, tak máte smůlu - je to fakt, se kterým se nedá nic dělat, pouze se s ním smířit, stejně jako to udělal zbytek družstva. (No tak, mlčte otroci. Roubík do úst a rychlost 13!) Mimochodem, oslovení "náčelník" budu v dalším textu často a zcela záměrně používat pro Honzu i pro sebe, abych vás zmátnul, podobně jako z toho byli zmatení ostatní během akce. Ale ti bystřejší z vás určitě pochopí, o kom zrovna mluvím. ;-)

Další účastník, Bob, se s námi zúčastnil úplně první akce Jízda´97, takže tušil, do čeho jde. Byli jsme moc rádi, že se nám podařilo rozehnat jeho obavy z netrénovanosti. Vždyť než bude červenec (říkali jsme mu koncem června), najezdíme spoustu kilometrů a do kopců ti to pak pojede samo. Bob ale neměl k dispozici použitelný bicykl - naštěstí mu však Lída zapůjčila svého nového Authora Compact, za což ji patří náš velký dík. Kvůli špatnému počasí a předstartovnímu chaosu se však toto kolo dostalo k Bobovi až v pátek - dva dny před odjezdem. Místo trénování jsme tím pádem sotva stačili zakoupit chybějící nosič a kolo překontrolovat, promazat a doladit. Trénovat holt bude muset až naostro během akce.

Pavel. Co k němu dodat - všichni ho známe z minulých let z akcí NonameOpen´98, Pohoda´99 a Alpa´99. Nepostradatelný osvědčený kamarád a cykloturista bez bázně a hany. (Dost bylo chvály, teď se do něj pustím.) Rýpavý rebel, kterému nic dobrého není dostatečně dobré a nic zlého dostatečně zlé. Je univerzálním negátorem názorů všech ostatních. Naštěstí to o něm víme, takže jeho výroky stačí obrátit, a pak se s ním nedá než naprosto souhlasit. Letos jsme ho stanovili člověkem odpovědným za počasí, takže když bude škaredě, může za to on.

Náš team uzavírá Tomáš, který se loni zúčastnil akce Pohoda´99. Na nejméně prioritním místě se ocitl proto, že svou plánovanou účast potvrdil jako poslední (všechny důležitější posty s vyšší rozhodovací pravomocí byly již rozebrány). Dále byl též podezřelý z možné snahy o projevování vlastních názorů a podrývání velitelské autority, což ani jeden náčelník nemohl připustit. V družstvu je nutno ctít zásadu: "První nebo první náčelník má vždycky pravdu."


V sobotu dopoledne 8.7. jsem sbalil věci do cyklokapes a upevnil je na kolo. Letos jsem zakoupil stan HANNAH TROLL-S, který mi zvýší zátěž o bezmála 3.5 kg. Proto jsem se více snažil nebrat nic zbytečného. Hlavní úspory byly v oblasti potravin - kromě několika Tatranek, 6ti paštik a dvou polévek sáčkovek, jsem na jídlo nebral nic. Odpoledne, cca kolem jedné hodiny, mi volal Honza z Prahy a vyhlásil paniku prvního stupně z důvodu hustého deště, který v oblasti Středních Čech panuje. Dal mi za úkol urychleně zkonzultovat s ostatními záměr zítřejší start stornovat. Kromě Pavla se mi všechny ostatní podařilo telefonicky zastihnout a s posunem na příští sobotu souhlasili. Měl jsem strach, že Pavel nebude moct, protože má jet na zahraniční dovolenou. Naštěstí se pak večer ukázalo, že to bude až za tři týdny - Uf!

Dny ubíhaly, ale počasí se nelepšilo. Ve čtvrtek tedy bylo rozhodnuto o dalším odkladu, tentokráte na středu. Předpověď počasí, která se stala v té době mým nejsledovanějším pořadem (hned za ní stránka 171 na teletextu a internetová adresa www.meteopress.cz), prognózovala od středy začátek polojasného počasí a použitelných nočních i denních teplot. Nic tedy nebránilo opravdu ve středu vyjet. Osobou "odpovědnou za počasí" byl oficiálně jmenován Pavel.

Mapa ČR s vyznačením trasy akce AŠ 2000

Vyznačení trasy (vedla směrem od východu na západ, tj. doleva).
Start v Prostějově, každý jednotlivý den je vykreslen jinou barvou, zpáteční cesta z Chebu do Olomouce vlakem
a dojezd z Olomouce do Prostějova opět na kolech.

den start - cíl + odkaz na podrobný popis dne statistika v číslech
1. ST 19.7.00 Prostějov 6:45 - Sykovec 19:30 107.48 km, 15.63 km/h, time 6:52:29, max 69.9 km/h
2. ČT 20.7.00 Sykovec 11:09 - Stvořidla 18:45 69.86 km, 16.61 km/h, time 4:12:28, max 54.1 km/h
3. PÁ 21.7.00 Stvořidla 8:53 - Stará Živohošť 21:10 98.91 km, 16.33 km/h, time 6:03:24, max 57.5 km/h
4. SO 22.7.00 Stará Živohošť 9:15 - Roztoky 20:30 74.15 km, 15.31 km/h, time 4:50:38, max 61.5 km/h
5. NE 23.7.00 Roztoky 8:35 - Žlutice 19:30 71.86 km, 16.64 km/h, time 4:19:08, max 74.3 km/h
6. PO 24.7.00 Žlutice 8:31 - Šabina 19:15 66.14 km, 17.48 km/h, time 3:47:03, max 62.3 km/h
7. ÚT 25.7.00 Šabina 8:15 - Cheb 17:45 72.51 km, 17.56 km/h, time 4:07:45, max 62.5 km/h
8. ST 26.7.00 Olomouc 4:53 - Prostějov 6:35 25.05 km, 20.39 km/h, time 1:13:43, max 42.9 km/h
Celkem: 7.25 dní, 585.96 km, 16.53 km/h, 80.82 km/den, time 35:26:38, maxmax 74.3 km/h

Jako velitelský tachometr sloužil "Sigma sport 700", záložní měření zajišťovaly tachometry "Vočičí koči" (CatEyes).


CYKLOSTRÁNKA Vyrobil Radek Štěrba, © RASTER