AŠ 2000
8.den (resp. čtvrtina dne), středa 26.7.

vlakem z Chebu do Olomouce - Olomouc - Nedvězí - Bystročice - Olšany u Prostějova - Studenec - Smržice - Prostějov
25.05 km, 20.39 km/h, time 1:13:43, max 42.9 km/h

Jízdenka ČD z Chebu do Olomouce.V noci, v 1:55 se probouzím a zjišťuji, že stojíme na nádraží v Kolíně a nabíráme zpoždění. K našemu vlaku dozadu přidávají další vagóny a chlápek s kladívkem oťukává nápravy - nevím, co přesně tím dělá, ale dělá to důkladně a všichni ostatní zaměstnanci ČD čekají, až si to doťuká. Došel jsem k závěru, že tento jedinec zvaný "koloťuk" je nejdůležitější osobou na dráze vůbec, neboť on jediný má kladívko, a tedy bez něj nikdo nedá ani ránu. Probudil se i Honza a mimo jiné mi řekl, že jsme se během cesty otočili, takže ty vagóny, co jsem myslel že nám přidávají dozadu, nám ve skutečnosti přidávají dopředu současně s novou odpočinutou lokomotivou. Wow! To jsem tedy netušil a kdybych nebyl Honzou informován, po rozjedu by mě zachvátil děs a hrůza - možná, že bych i v panice vyházel všechny věci oknem a za jízdy vyskočil. ;-)

Závěrečné foto.V Kolíně získané 25 minutové zpoždění jsme si udrželi po celý zbytek jízdy. Vstali jsme ve 3:50 a navlékli se do šusťáků, neboť venku je poněkud zima. Pět minut po půl páté dobržďuje vlak v Olomouci a my jsme připravení s batožinou v rukách, jako parašutisti, k výskoku. Vše proběhlo hladce, bágly jsme opět upevnili na nosiče a ve 4:53 vystartovali na závěrečný dojezd z Olomouce do Prostějova, respektive do Smržic. Tam jsme o hodinu později před Pavlovým barákem vyfotili poslední fotku a vyhlásili slavnostní ukončení akce Aš 2000. Krátce po šesté hodině jsme se rozloučili a rozjeli se ke svým domovům.

Doslov:

Akci považuji za úspěšnou - podařilo se nám po vlastní ose překonat vzdálenost z Prostějova do nejzápadnější části republiky a zažili jsme spoustu dobrodružství. Tento výkon je o to cennější, že jsem při plánování cesty neměl mapu s vrstevnicemi a zcela nezáměrně vedl trasu postupně přímo přes Drahanskou vrchovinu, Českomoravskou vrchovinu, Žďárské vrchy, Brdské hřebeny, Křivoklátskou vrchovinu, Rakovnickou pahorkatinu a kousek i Tepelskou vrchovinou. Díky tomu jsme si však v úplném závěru mohli o to více vychutnat rovinatý terén kolem SOOSu, což jistě každý ocenil.

Denní kilometrová dávka činila po rozpočtu cca 80 km - to je tak akorát. Průměrná rychlost se nám sice dostala do hodnot silně podprůměrných - 16.5 km/h věru není nic moc, ovšem jednak se můžeme vymluvit na výše zmíněný těžký profil, druhak na počasí a třeťak nebyl důvod k závodění - byli jsme přece na dovolené. Prostě, jeli jsme pomalu, ale důkladně.

Dále se jednoznačně ukázalo vození stanů jako absolutní nevyhnutelnost, neboť nemít přístřeší během deštivého počasí, jaké nás několikrát v noci zastihlo, byli bychom takzvaně "v háji aji s dřevákama". Během cesty jsme si osvojili nové pojmy, jako například často užívané vzájemné přátelské oslovení "Ty vidláku!", nebo krycí název "brambory" pro výkaly na cestě či blízké hnojiště. Rovněž si budeme dávat pozor na slova sodovka, nanuk či špice a říkat raději limonáda, zmrzlina a dráty. Navštívili jsme několik historických památek, přírodní rezervaci, spoustu hospod, shlédli mnoho krásných měst a míst, viděli jsme 3 medvědy, spoustu koťásek či jiného zvířectva a nejednu pěknou servírku.

Na úplný závěr tohoto povídání bych si dovolil parafrázovat slova klasika: "Západní pól je dobyt! Na pokraji smrti hladem, na pokraji smrti mrazem, na pokraji smrti vysílením, ale stálo to za to!!!"

Zpět na předchozí... Jdi na hlavní stránku...


CYKLOSTRÁNKA Vyrobil Radek Štěrba, © RASTER