AŠ 2000
5.den, neděle 23.7.

Roztoky - Křivoklát - Městečko - Rakovník - Kněževes - Hořovičky - Černčice - Lubenec - Chýše - Žlutice
71.86 km, 16.64 km/h, time 4:19:08, max 74.3 km/h

Berounka. Ranní mlha nad jezem.Hurá, sluníčko! Radostně vstáváme v 7:15 a hned po vynechání ranní hygieny (nejsou tu žádné umývárky) bouráme stany, balíme věci a odjíždíme. Snídaně se koná až mimo tábořiště, u prvního obchůdku s potravinami. Přestože je neděle, místní obchodníci oplývají čerstvým pečivem, které kombinujeme dle vlastních chutí s čokoládou či s jinými laskominami a zapíjíme dobrou perlivou vodou. Honza si opět hraje s nějakým vesnickým koťátkem, mazlí se s ním a zkouší si ho dávat mezi chleba, ale hlavička přečuhuje - stejně nemáme hořčici a bez té by to nebylo ono.

Parkování kol na nádvoří hradu Křivoklát.V 9:10 dojídáme - pro jistotu opakuji, že koťátku jsme neublížili - a popojíždíme doslova o pár (=2) kilometrů dál k hradu Křivoklát. S přehledem stíháme prohlídku od 9:40. Honza, který zde byl před dvěma měsíci, se dobrovolně obětoval a nešel dovnitř. Čas si venku krátil servisováním Bobova kola. My jsme si mezitím užívali profesionální výklad ... moment, mi tady říkají, že to "profesionální" mám prej podtrhnout ... takže: profesionální výklad hezké průvodkyně - tak se nám to líbí, když je na co koukat i s odborným komentářem - mám na mysli historické památky. Hele, nemusíte nás pořád podezírat z věčného boje s hormony - jsou okamžiky, kdy kromě sexu dokážeme myslet i na jiné věci (třeba jestli umí vařit). Hrad Křivoklát.Ale zpět k prohlídce: velký dojem na nás udělala mučírna a hladomorna, tam bych teda nechtěl skončit. V areálu hradu se též nacházela vinotéka, kam jsme neopomněli zajít - ovšem neochutnali jsme žádné z vín, protože byly nabízeny jen celé zavřené láhve. Přitom dobrým zvykem bývá, že se za odpovídající finanční obnos nalévá ochutnávka - no, jejich škoda. Dále někteří z nás zhlédli výstavu historických kol. Ani nevím proč jsem tam zrovna já nešel - aha, byl jsem koupit pohledy, a pak už jsem nechtěl zdržovat.

Poté nás čekal drsný dlouhý stoupák přes vesničku Městečko a vyšplhali jsme se docela vysoko. Svítilo slunce, otevřel se nám krásný výhled do krajiny, hrad Křivoklát byl hezky vidět v dálce pod námi - jedním slovem paráda! Kousek dál, při prudkém sjezdu po rovné cestě bez zatáček, se mi podařilo posunout absolutní maximální rychlost, co jsem kdy na svém Authorkovi jel, na úžasných 74.3 km/h. Heč! ;-) Oběd v hostinci U černého orla.Deset minut po jedenácté hodině jsme dorazili do Rakovníka, kde jsme poobědvali "U černého orla". Během jídla nás svým přirozeným šarmem rozptylovala příjemná servírka - inu dobrá, tak jo, odvolávám ty výmluvy o tom, co jsme hlavně sledovali už dopoledne při prohlídce hradu. Jsou to muka, ten věčný vnitřní boj každého muže. ;-)

Další naše cesta vedla přes Kněževes a o kousek dál jsme se napojili na hlavní silnici vycházející z Prahy. Provoz byl znatelně vyšší, zejména přibyla spousta kamionů, kterých jsme doposud na mezivesnických krpálovkách třetí třídy potkali zanedbatelný počet. Naproti tomu je zde skvělá kvalita vozovky a rovinatý profil, což nám dovoluje frčet jako o závod a kilometry kvapem ubíhají.

Tu však nastal problém: Asi 1km za vesnicí Černčice slyšíme ránu a Tom si na zadním kole pořizuje defekt. Je nutno zmínit, že Tomáš, jako jediný v týmu, nemá treka, ale kolo typu Favorit s pologaluskama. Při opravě je s hrůzou zjištěno, že navíc ruply dvě špice. A aby toho nebylo málo, po výměně duše a nahuštění se na plášti objevují bubliny. To je takzvaně v háji! Tom je nešťastný a vztekle zahazuje opravované zadní kolo do vysoké trávy v příkopu. Na akci před rokem měl na tomto kole potíž s prodřeným pláštěm, tak si letos pro jistotu, schválně až těsně před startem, koupil úplně nový. Tož co včil? Probíráme různé možnosti a volíme loni osvědčené řešení - izolační pásku. Zadní kolo tedy Tom na dvou místech omotává páskou z venku dokola přes plášť a přes ráfek. Dále je nutné zrušit funkčnost zadní brzdy a odlehčit zátěž. Část Tomových věcí si tudíž přebíráme na svá kola. Během sady čachrů, kdy jsme různé věci vzájemně všelijak vyměňovali, jsem asi nedával pozor a najednou zjistil, že mám v zadu naloženy (místo původního jednoho) dva stany. Ještě že ten Honzův je stejně jako můj jen zhruba 3,5 kilový. Ovšem překvapilo mě, jak i toto málo změnilo jízdní vlastnosti mého kola, zejména co se týče balancu. Chvilku jsem si musel zvykat na vyšší setrvačný efekt při rozjezdech, brždění a v zatáčkách, ale jinak všechno v pohodě. Navíc si teď připadám důležitější - vezu přece přístřeší pro 4/5 družstva!

Jen pro úplnost - celá oprava včetně válečné porady a velkého bazaru trvala asi hodinu. Nyní však musíme jet dál mírně pomaleji a opatrněji, neboť nevíme, co Tomovo kolo udělá. Necháváme jet Tomáše napřed a držíme si za ním hruba 50ti metrový odstup - vždyť má v provozu jen jednu, navíc přední, brzdu. Nezasvědcený pozorovalel by snadno mohl dojít k nesprávnému závěru, že musí mít nějakou ošklivou nakažlivou chorobu. V Lubenci odbočujeme z hlavní cesty na Chýši a dojíždíme do Žlutice. Než se dostaneme do kempu, obdaruje nás toto městečko ještě prudkým krpálem vysázeným kočičíma hlavama.

Autokemp ve Žlutici je na první pohled komfortní místečko, až máme strach, co si za to řeknou. Ale ceny jsou v pohodě. Ubytováváme se v první vyvýšené terase nalevo od amfiteátru. Kousek od nás již nějaké stany stojí a posléze zjišťujeme, že v nich bydlí Holanďani. Tomáš se s nimi i chvilku bavil - využíval přitom své znalosti Němčiny. Když hovořili, v jednu chvíli se mi zdálo, že se snad dokonce kvůli něčemu hádají, ale jednalo se o přátelskou rozmluvu (aspoň Tomáš to tvrdil).

V dnešním slunečném dnu jsme se řádně zapotili, ovšem protože projektant místního areálu na bazén zapomněl, došlo na návštěvu sprchy. Byla tam však jen jedna jediná - v zamčené místnůstce, ke které se za mírný poplatek fasoval klíč. Ani to nás však nezastavilo v záměru učinit hygieně zadost, akorát jsme se holt museli postupně střídat jeden za druhým, třetím, čtvrtým a pátým. Přesněji Honza 10 minutek, já 10 minutek, Tomáš tam zdržoval ostatní asi třičtvrtě hodiny, pak Bob a Pavel opět po 10ti minutách. A jen si klidně Tome protestuj - ostatní jsou mi svědkem, že bys s tím svým čachtáním trumfnul mrože. Paralelně s večerní očistou jedince zbytek kolektivu večeřel chleba, paštiky a podobně. Po umytí jsme se opět na chvilku cítili jako noví lidé, představili jsme se vzájemně a šli jsme to seznámení zapít do místní hospy. Já s Honzou a s Pavlem jsme si objednali společně litřík bílého vínka a nezasycen první večeří, dal jsem si ještě špagety. V dobrém rozmaru, obklopen jídlem a pitím, počal jsem sepisovat dnešní události do deníku. Přitom jsem učinil neopatrný pohyb a převrhl svou sklenici vína. Co nevypil ubrus, nasála lačná podrobná Tomášova mapa, což mě fakt mrzí. Omlouvám se ještě jednou, posílám srdečné pozdravy a doufám, že se z toho již v rámci možností stačila vzpamatovat. Samozřejmě, že kamarádi neopomněli mou nešikovnost řádně ocenit hlasitými narážkami typu "Už mu nenalívejte!" a podobně, takže jsem byl v očích cizích hostů restaurace za totálního alkoholika. A to jsem prosím stačil sotva smočit rty. Ve 22:15 jsme opustili podnik a venku pod veřejným osvětlením ještě já a Pavel narychlo dopisovali pohlednice. Pak zalezli do spacáků a chrněli až do rána.

Zpět na předchozí... Jdi na hlavní stránku... Jdi na další...


CYKLOSTRÁNKA Vyrobil Radek Štěrba, © RASTER