TATRA 2001
3.den, pondělí 23.7.

Varín – Strečno – Martin – Turany – Ružomberok – Liptovský Mikuláš – Demänovská Dolina – kemp Bystrina
98.61 km, 19.70 km/h, time 5:00:27, max 48.4 km/h

Ráno vstáváme později a tradičně čekáme, až přestane pršet. Kemp opouštíme v 10:03 stejně komplikovanou cestou, jako jsme jeli sem. Při přejezdu úzkého červeného můstku nějaká veselá paní káravě utrousila na naši adresu, že po mostě se chlapci přece nejezdí, aby si pak sama pro sebe nahlas řekla “ale já si pěkně pojedu”, nasedla na své stoleté kolo a tradá. U prvních potravin jsme si nakoupili jídlo na snídani a okamžitě ho počali konzumovat za stálého dohledu dvou žadonících pséčků. Ale přece jim nebudu dávat rohlík s nugátovou tyčinkou, vždyť by se jim z toho zalepila střeva. Bude pršet... Napojujeme se zpátky na hlavní cestu E50 a Bob se ještě znovu stavuje v salaši, jestli tam nebudou mít pohledy zříceniny hradu Strečno (jsou tam dvě zříceniny kousek od sebe), ale nemají. Jedeme po hodně rušné silnici podél Váhu (proti proudu). Vysoká rychlost vozidel a zejména kamionů, které se kolem nás míhají, není nic příjemného, ale tento průsmyk přes Malou Fatru je jedinou možnou cestou široko daleko. Na nebi pozorujeme velké mraky z nichž chvílemi jemně poprchává. Zastavujeme u pumpy ve Vrútkách, kde Bob opět neúspěšně shání pohledy a Pavel si kupuje Cocacolu – no fuj, ty čuně. ;-)

Projíždíme přes Martin, Sučany až do Turan, kde potkáváme u autobusové zastávky dajakého brata Slováka cyklistu, který se nám svěřuje s podezřením na únik vzduchu ze svého kola. Honza vytahuje svou hustilku a nehledě na nebezpečí nekompatibility CZ a SK vzduchu mu násilím pomáhá. Začíná svítit slunce. Mažeme se opalovacími krémy – rychle, ať to stihnem, než se zase zatáhne. Cestou stále kolem Váhu objíždíme ze severní strany Velkou Fatru. V Ružomberku hledáme v centru nějakou hospu, ale nenacházíme, takže oběd se koná až po 6ti kilometrech v motorestu Ivachnová. O kus dál opouštíme E50, která se mění na dálnici D1, a jedeme kopečkovitým terénem po silnici číslo 18. Na jedné křižovatce nám Honza nabízí odbočku se zajížďkou ke kostelíku Svätý Kríž, ale nějak se nám nechce. Navíc Pavel vytahuje včera v kempu zakoupenou telefonní kartu, na níž je zrovna obrázek kostelíku Sv.Kríž (i když v zimě – zasněžený) a nás tato náhražka dostatečně kulturně saturuje, tudíž frčíme dál přes Liptovský Mikuláš a na jih na Demänovskou Dolinu. Silnice vedla stabilně do kopce a při jednom přehazování Pavlovi ruplo lanko k přednímu přesmykovači, pročež mohl používat jen několik nejlehčích převodů. Honza jel napřed, aby prozkoumal, jak je to s provozní dobou jeskyní. Zanedlouho se vrátil zpátky, že dnes (v pondělí), je všechno zavřeno.

Ubytovali jsme se po 18 hodině v kempu Bystrina, který je rozpoložen v kopci a obklopen divokými lesy, z nichž prý občas vycházejí za potravou méďové. Sadista Honza nám okamžitě uděloval rady, jak se chovat, když po vás jde medvěd. Prý je nejlepší lehnout si na zem tváří dolů a dělat mrtvého ať se děje co se děje. Méďa prý maximálně okouše nějakou tu končetinu, ale když uvidí, že se nehýbete, nebude ho to bavit a nechá vás být. Druhou možností je prý vší silou kopnout medvěda mezi nohy, ale to nám spíš připomínalo variaci na vtip, jak chlapa obklíčí lidojedi a on si říká “Tak to su v prdeli.”, ale zjeví se mu anděl strážný a šeptá mu do ucha “Ne. Nejsi. Poradím ti. Rozběhni se a vší silou kopni tam toho náčelníka mezi nohy.” Chlap to udělá. Náčelník se chvíli svíjí bolestí, a pak začne strašlivě rozzuřeně řvát. Anděl se šibalsky usměje a povídá: “Tak, a teď jsi teprve v prdeli.” :-)

Jdeme stavět stany. Nejdříve ale musíme kola po dvojicích opřít o sebe a stáhnout pomocí zámků, aby vytvořili stabilní konstrukci. Je to osvědčená věc, ale Pavel sabotuje mou snahu. Pořád remcá že se nedostane do kapes a má nějaké blbé zlepšovací návrhy, takže než se mi to konečně podaří, zabral nám Honza nejlepší místo pro stan. Když jsem Honzovi řekl, že to není fér, zabrat jediné slušné místo, opáčil “a co bys udělal ty?”, čímž mě dostal. Musel jsem přiznat, že bych zabral právě to jediné slušné místo. Ovšem na druhé nejslušnější místo si Honza a Bob postavili kola a odmítali je přemístit. Kvůli tomu stál náš stan jen 12 centimetrů od jejich kol (tj. alespoň co nejblíže tomu druhému nejslušnějšímu místu) a já se celou dobu bál, že jestli v noci zafouká vítr, jejich kola se mi, obrazně řečeno, zřítí do postele.

Náčelník Honza vybalil benzinový vařič a obětavě vařil nám všem polévky. My jsme se totiž jeden po druhém odcházeli mýt do sprch, kde tekla teplá voda! Jen poznámku –jakmile někdo v některé z vedlejších sprch otočil svými kohoutky, okamžitě měnil teplotu vody i všem ostatním, tudíž jsem se párkrát málem opařil. Ale zpět k Honzovi, který by mohl směle konkurovat Vitaně, jenž taktéž “vaří za Vás”. Vrcholem jeho dobrotivé trpělivosti bylo opakované přihřívání Pavlovi polévky, neboť Pavel se ve sprchách čachtal půl hodiny. Tož teď budem všichni vzorně vymydlení a voňaví – tady už jenom schází, abychom si eště tak vzali čisté prádlo. To je houby čundr. ;-)

Po jídle jsme šli na pivo ke kolibě. Usedli jsme ke stolu z mohutného pařezu na židle vyřezané z kusu kmene. Místo piva jsme si ale dali půllitrovku čapované kofoly, neboť jsme v tomto nápoji našli chuťové zalíbení. Pak jsme si dali ještě znova kofolu (to už hrozilo předávkování kofolínem) a Pavel s Honzou panáčka Demänovky – místního tradičního alkoholického nápoje. Ve 20:59 jsme se odebrali pryč, zpátky do kempu, zalezli do stanů a spali. Celou noc strašně lilo, bleskalo a hromobilo.

Zpět na předchozí... Jdi na hlavní stránku... Jdi na další...