FRANCIE 2005
3.den, neděle 3.7.

kemp La Fontaine - St-Clement - St-André - St-Sauveur - Baratier - Savines-le-Lac - Sauze-du-Lac - Le Lauzet-Ubaye - (D109) - Barcelonnette
87.51 km, 18.2 km/h, time 4:47:59, max 61.3 km/h

Ráno u snídaně jsme pokračovali ve včera započatému rozhodování, kudy teda dneska pojedeme. Celkem brzo jsme se v pohodě shodli, že zdolávání sedla s ještě vyšší nadmořskou výškou, než je Vars, nás čeká zítra, takže dnes zvolíme raději onu zajímavější delší "rovinatější" trasu. Tu si však trošku okořeníme zajížďkou do kopců přes St-Sauveur. A tak se také stalo - vystartovali jsme v 9:54. S odstupem času naši volbu musím velmi pochválit, protože cesta to byla krásná a zpestřená jak dostatečným stoupáním, tak i spoustou nádherných výhledů. Honzovi to do kopců sice nějak moc nejelo a na některých křižovatkách, kde jsem provokativně navrhoval ještě "lepší" (rozuměj: víc do hory) zajížďku (např. do Crévoux, nebo do Les Orres), s díky odmítal, ale držel se statečně. Později mu prý dokonce vysílením zvonilo v uších, ale zjistili jsme pak naštěstí, že to jsou zvony ve věži místního kostelíku, a Dundee a já jsme se přiznali, že je slyšíme taky. :-)

Pohled zhruba východním směrem.
První vyhlídka po cestě nedaleko od kempu.
Pohled zhruba jižním směrem.
Výhled z téhož místa jiným směrem.
Nádhera.
Další úžasná vyhlídka.
Paráda.
Ano, jedeme touto nádhernou krajinou opravdu na kolech!
Já slyším zvony. Fakt? Já nic neslyším. Nekecej, já vím, že to slyšíš taky! :-)
Kostelík v horách.
To není žádný laciný trik ve Photoshopu. Jezero je opravdu takto zuřivě blankytně modré. :-)
Výhled na extrémně nádherně modré jezero
Lac de Serre-Poncon.

Pak jsme se shodli, že machrování v kopcích bylo pro dnešek dost, a sjeli prudce dolů zpět na silnici vedoucí údolím, abychom se po ní v zápětí mohli začít drásat do velmi dlouhého únavného stoupání po silnici D954 do Sauze-du-Lac. Navíc pařilo slunce a zásoby vody kvapem ubývaly, až nám zcela došly. No, je tedy na čase zalovit na dně batohu a vylovit železnou zásobu - 1.5 litru výborné pramenité vody, co vezu celou cestu z kempu La Fontaine. Honza se v tom šíleném kopci trošku zdržel, a když se v dáli objevil, lákali jsme ho s Dundeem ukazováním té flašky s vodou. Dojel nás, něco vtipného utrousil (žel nemohu to kvůli sprostým slovům reprodukovat), pak usedl pod strom do stínu, popíjel vodu a navracel se k životu.

Nedlouho po 14 hodině se na parkovišti nedaleko zajímavých přírodních útvarů potkáváme s naší Máňou. (Kdo si to nezapamatoval, tak se jmenuje náš autobus.) Jak bylo domluveno, stojí tady od 13 do 16 hodin, kdyby si někdo potřeboval něco vzít ze svých věcí. A ještě jednu skvělou funkci autobus má - ledničku s dobře vychlazenými plechovkami piva. Takže si zakupujeme pivo, které v tomhle pařáku skvěle chutná a chutná... :-)

Říkalo se jim myslím "Kadeřničky", jestli si to pamatuju správně.
Zajímavé přírodní útvary.

Máme hlad. Jen kousek cesty od autobusu je nějaké bistro, ale moc se nám nelíbí, tak jedeme kousek dál a nacházíme krásnou výletní hospůdku. Luštíme vývěsku s nabídkou jídel - menu tu stojí cca 12 €, což je sice trošku víc, ale podobně jako platí moudro "Když se kácí les, lítají třísky.", platí také "Když tě kácí hlad, lítají Eura." ;-) Snažili jsme se s mladou servírkou domluvit Anglicky, ale ona nerozuměla a raděj utíkala pro majitelku restaurace. Ta se s námi Anglicky dorozuměla, takže jsme se dozvěděli, že to co jsme si našli na té vývěsce už teď nevaří, a že mají jedině jiné velké menu za 16 €. Inu, když už jsem se smířil s obědem v přepočtu za skoro 400 Kč, další stovku navíc přežiju taky. Takže jo, noste na stůl.

Kolem této restaurace vedla letos trasa Tour de France.
Restaurant.
Velké tříchodové menu - správná volba! :-)
Výborný oběd.

První na řadu přišel předkrm - obložený talíř, šunka, slanina, sýr, zeleninová obloha, másílko, paštika (zřejmě) z husích jatýrek, pečivo. Už při dojídání tohoto bohatého předkrmu jsme museli přiznat, že by to i mohlo stačit jako kompletní oběd. Ale až nyní následuje hlavní chod - (zřejmě) skopové maso v nějaké omáčce, s kopečkem rýže, na jehož vrcholu si trůnila černá oliva, a se zeleninovou oblohou. Velká dobrota a úctyhodná porce. A nakonec pak ještě dezert - pohár prvotřídní čokoládové a vanilkové zmrzliny se šlehačkou. Dámy a pánové, mňamka neskutečná, ještě teď se olizuju. Také bych rád zmínil tři krásné zvyky ve Francouzských restauracích. Tak zaprvé, k jídlu vám automaticky přinesou na pití pramenitou vodu (pokud tedy nechcete nic lepšího). Za druhé, kuvert se zde neúčtuje (aspoň nám ho teda nikde neúčtovali). A za třetí je to 4-fázové placení přes tácek (tácek s účtem sem, peníze na tácku tam, vyúčtování s penězmi nazpátek sem, spropitné na tácku tam). Ve většině našich českých restauracích na vás vyhrknou částku a hned platíte, takže nemáte čas si to ještě před placením zkontrolovat, nebo dokonce onen nechutný zvyk s chrastěním prstem v drobných, aby vám naznačili, že máte přece říci "to je dobrý". Tady ve Francii však probíhá placení vždy tímto nenuceně elegantním způsobem, jako by o ty peníze vlastně ani nešlo. Takže když se nám na tácku objevila účtenka na 3 x 16 € = 48 €, mohli jsme si v klidu přepočítat, že to souhlasí a po vrácení drobných jsme tam ty 2 € nechali jako spropitné, neboť jsme byli opravdu nadmíru spokojeni. Mimochodem, jak s námi majitelka restaurantu hovořila, ptala se, odkud jsme, a když jsme jí řekli že z České Republiky, prohlásila, že jsme první češi v její restauraci. To nás překvapilo a já jsem v duchu koketoval s legrační myšlenkou, zapíchnout tam někam českou vlaječku jakože "Francouzský restaurant je dobyt.". :-)

Po tomto pozdním obědě, který trval od 15 do 16 hodin, jsme vyrazili dál, stočili se na západ a pokračovali dlouhou štrekou až do kempu přímo u Barcelonnette.

Pár serpentin sjezdu - frčelo to parádně.
V dálce pohoří Dormillouse 2505 mnm.
A opět až nereálně blankytně modrá voda.
Bge de Serre-Poncon.

V kempu jsme se ocitli v 18:41. Autobus už tam opět čekal, takže jsme hnedka vybalili věci a postavili stany. Jo, to jsem taky chtěl zmínit - Stavíme každý den všechny tři stany, takže odpadá boj o kolíky, skládání konstrukce a hlavně o lepší místo ve stanu. Dovnitř se v pohodě vejdeme každý i se svými taškami s věcmi, prostě komfort. Na večeři si dnes ukuchtíme jen něco menšího - instantní polévku, protože oběd byl opravdu vydatný. V umývárkách jsou sprchy netradičně na řetízek s táhlem, takže je nutno v pravidelném intervalu cca 10 sekund opakovaně za něco v úrovni hlavy tahat a pořád vás konec táhla cvrnká do nosu (respektive čahouna Honzu asi do pupku ;-)). WC - jeden turecký, dvě klasické, ovšem "nahoře bez" (bez sedacích prkének). Taky zajímavý zlepšovák. Vzpomněl jsem si na upozornění v informačním letáku cestovky, že ve francouzských kempech občas nebývá na WC toaletní papír. Mno, možná bych to obměnil na upozornění, že ve francouzských kempech občas nebývá na WC záchod. ;-)

Večer po deváté hodině jdeme pěšky asi 2 km do centra Barcelonnette. Je to velmi hezké městečko a překvapilo nás, jak to tam žije. Všude jsou otevřené kavárničky a restaurace plné diskutujících lidí a hraje hudba. Je znát, že místní lidé mají jiný režim dne. Odpoledne, když paří slunce a je vedro, jsou zalezlí doma a drží siestu, ale večer se tu rozjíždí život a zábava.

Před místní radnicí.
Večerní procházka po Barcelonnette.
Tady to prostě žije!
Barcelonnette.

Do kempu jsme se vrátili ve 22:30. Pořádně unavení dnešním dlouhým náročným dnem, jsme zalezli do spacáků a spali a spali.

Jdi na předchozí stránku... Jdi na hlavní stránku... Jdi na další...