ALPA'99
6.den - čtvrtek 19.8.1999 - ZLATÝ HŘEBÍK ALPY '99

S Honzou vstáváme v 5:45 hodin plni odhodlání, Pavla pak několika složitými psychologickými metodami přivádíme k rozhodnutí, že v 5:50 vstane též a rád.

Snídaně je připravená na 6 hodin, jak jsme si včera s paní domácí dohodli, takže již v 6:37 odjíždíme autem (s kolama na střeše) směr Zell am See, Brück, Fush až do Ferleitenu, kde zastavujeme na velkém parkovišti u mýtnice. Zde, ve výšce 1145mnm, na 14.5tém kilometru GrossGlockner Hochalpen Strasse, vyvrcholí akce Alpa'99 bezkonkurenčně nejtěžším výjezdem všech dob.

Na kolech až nad mraky! - Edelweiss Wand 2240mnmSundáváme kola z auta a upevňujeme na ně báglíky se vším potřebným. Počasí je řekl bych "oplzlé" a mlhavé, takže plni nervozity vyčkáváme na místě až do 7:51. Startujeme a vrháme se prudce vzhůru (doslova) do kopců přes Piffkar (1620mnm), Hochmais (1850mnm), Hexenküche (2058mnm) až do Edelweiss Wand (2240mnm). Cesta funguje na principu drsného stoupání, kombinovaného očíslovanými serpentinami s udáním nadmořské výšky. Celou dobu má tedy chudák cyklista přesný přehled, kde teprve je a kolik výškových metrů ho ještě čeká. Zajímavou zkušeností během této první části výšlapu je průjezd skrz mraky. Na startu bylo vidět pouze dolní část hor, pak jsme projeli hustou mlhou a objevili se nad vrstvou mraků. Pro změnu tedy nyní nebylo vidět nic směrem dolů, ale vrcholky hor ano. Přiložená fotografie vpravo je přímo až kýčovitě krásná.

Zajímavá pasáž cesty u Edelweiss Wandu

Kehre, kehre, kehre - samé serpentinyV Edelweiss Wandu jsme za sebou měli 11.5 km s převýšením 1100 metrů. Tam jsme udělali větší přestávku, během níž jsme navštívili muzeum plné výchovně-naučných zařízení. Spousta světelných tabulí, plastické mapy s blikajícími diodami vyznačujícími jednotlivé oblasti či výskyty různých živočichů a vzácných rostlin, a to vše pouhým stiskem příslušného tlačítka na ovládacím panelu. Tomu říkám vymakaná technika. Na jiném "strojku" jsme si měřili puls: Pavel 109 (měl 131, ale nechce to přiznat), Honza 112 a já měl 3x nezjistitelný, a pak to ukázalo 98 - to je divné, copak mám puls z loňska?! ;-)

Pokračujeme vzhůru ve zdolávání dalších a dalších serpentin. Projíždíme přes Fuscher Törl I (2394mnm) - zde míjíme odbočku na Edelweissspitze (vrchol 2575mnm) - a jedeme dál sedlem Fuscher Törl II (2428 mnm). Následuje sjezd dolů na Fuscherlacke (2262mnm) a opět nahoru, kde projíždíme Mittertörl tunnel (2329mnm) a o kus dál Hochtor tunnel (2505mnm) - nejvyšší místo celé trasy.

Navlékáme šusťáky, abychom lépe odolali studenému větříku, co tady nahoře pofukuje. Nyní nás čekal dost prudký sjezd dolů přes Tauerneck na Guttal, kde nás přímo šokovala cedule udávající 1859mnm. Cestou zpátky nás tedy bude čekat minimálně dalších 650 výškových metrů navíc, se kterými jsme tak nějak teoreticky nepočítali. Ajajaj! Nu což, teďka se musíme zase rvát do kopce na Palik (1950mnm). Franz-Josef Höhe (2369mnm)Jsme už dost unavení, takže se musíme posilnit obědem. V malé hospůdce si dáváme špagety s masem a Honza s Pavlem i pivo (já na pivo nemám ani pomyšlení, spíš bych spal). Závěrečný drsný stoupák k Franz-Josef HöhePo zaplacení 3x 95 ATS + 2x 40 ATS stoupáme dále nahoru na Glocknerhaus I (2131mnm) a jako by toho nebylo dost, v úplném závěru se cesta ještě více zvedne prudce nahoru - šmarjá, copak to ještě jde? Bředíme z posledních sil a dojíždíme do Franz-Josef Höhe (2369mnm). Zde se kocháme pohledem na gigantický ledovec Pasterze a v dálce horu Johannisberg (3453mnm). Bylo polojasno až spíše oblačno - GrossGlockner a hory kolem něj měly vrcholky ukryté v mracích a mlhovině. Když jsme dokoukali, nakoupili jsme v tamním supermarketu pohledy a narazili si na ně památeční razítko. Z dalšího zboží zmíním nálepku na kolo, baterky do foťáku (v kopcích jsem musel použít i energii z nich), a malou chlupatou figurku sviště za 59.90 ATS - kolik by asi stál živý?!

Franz-Josef Höhe (2369mnm)Franz-Josef Höhe (2369mnm)

V nohách máme 35 kilometrů a 2025 výškových metrů. Teď už se musíme "jen" nějak dostat zpátky stejnou cestou jako sem.

Přehrada kousek od Franz-Josef HöheZačínáme rychlým sjezdem dolů na Guttal, odkud je krásný výhled na Heilingenblut - to je vesnice s mýtnicí z druhé strany GrossGlockner Strasse. Nyní přišla na řadu skutečná muka: drsný krvavý hladový vysilující úmorný zničující výjezd 650 výškových metrů opět na Hochtor. Hochtor tunnel (2505mnm) - nejvyšší místo celé trasyV závěru jsme dělali zastávky tak každých 300 metrů (silničních, ne výškových) a aspoň já určitě jsem měl všeho plné zuby (plné brýle, plné kecky)! Honza mě navíc začal hnusně psychicky deptat svými hlasitě pronášenými moudrostmi typu: "Já nevím jak Vám, ale mě se jede celkem fajn. Teda ne, že by to nebyl pořádnej záhul, to je, ale jsem úplně v pohodě." On je jinak hodný chlapec a určitě to myslí dobře, ale i při jeho jinak velmi vysoké inteligenci mu stále nedochází, jak mě tyhle jeho řeči, když jsem v krizi, nesmírně serou (promiňte, za to škaredé slovo se moc omlouvám). Na jednom z mnoha odpočívadélek potkáváme Škodu Favorit s poznávací značkou FM. Má otevřený dekl od motoru a je cítit smrádeček - evidentně uvařená spojka a připálené brzdy. Prohazujeme pár přátelských slov a dereme se, jak jinak, zase nahoru. Jásejte s námi! V dálce vidíme Fuscher Törl.Při dalších pauzách už jen prudce zastavuju (to není problém), skláním hlavu nad řidítka a v transu do ztracena šeptám: "Ty brďo, ty brďo, ty brďo..." Vyjadřuji tím velmi výstižně, že již nemám slov, kterými bych popsal, jaká je to dřina se vůbec udržet na kole. Honza to později komentuje slovy "Áááá, ty už zase tybrďuješ?!". Pozvolna se situace zklidňuje a zvykám si, že jedu jen silou vůle. Nosným principem tohoto typu pohonu je podívat se nahoru do svahu na cestu co vede o 1 serpentinu dál a říci si: "To je teda pořádná výška. Zajímalo by mě, jestli se tam ještě doklepu, nebo chcípnu dřív." Pak šlapete, v myšlenkách probíráte všecky své příbuzné, známé, kamarády a kamarádky a zvažujete, komu co odkázat. No a když se pak najednou ocitnete na tom vyhlídnutém místě, máte velkou radost (dneska už jsem to ani nečekal!) a pokračujete stejným způsobem dál. Posledních 300 metrů stoupání před Fuscher TörlAby se hlava nezabývala depresí z toho, že tělo neposlouchá její povely, je též možno zaměstnat ji propočítáváním převodových poměrů podle zubů a seřazováním výsledků do vzestupné posloupnosti - to je celkem osvědčená činnost. 28:11, 28:13, 28:15, 38:13, 38:15, atd. - spousta krásných výpočtů, které vydrží na dlouhé minuty, přitom výsledky průběžně zapomínáte a díky tomu můžete začínat stále znovu a znovu.

Těsně nad mraky...Nahoře na Fuscher Törlu se nám vracejí všechny síly, neboť víme, že odteď až k autu nemusíme ani šlápnout. Jenom Pavel má malou hladovou krizi, takže vytahuju čokoládové oplatky a dělím se s ním. Když to Honza viděl, dostal hladovou krizi též, simulant. Ale co, oplatků je dost pro všechny a není důvod skrblit. Závěrečný sjezd je vážně naprosto labůžový, i když v serpentinách dostávají brzdy pořádně zabrat. Znovu jsme projeli skrz mlhovinovou vrstvu mraků a ocitli se těsně pod nimi. Otevřel se nám tedy pro změnu opět pohled do údolí, což jsme si museli vyfotit. Z prudkých svahů lze pozorovat spoustu spojujících se horských potůčků a naproti jsme též zahlédli stádečko oveček. Prostě přírodní idylka, co vám mám povídat. Mít to jen kousek blíž od baráku (z Prostějova), tak sem jezdím v jednom kuse.

Těsně pod mraky...Těsně pod mraky...

Před jednou z nejspodnějších serpentin ostře zářila oranžová cedule s výstražným nápisem "Brzdy v pořádku?" v 6ti jazycích. Honza to komentoval černým humorem: "No když jsem dojel až sem a čtu to, tak asi jo." Je fakt, že kdyby brzdy v libovolném ze 180 stupňových obratů vysadily, nebyl by to příliš veselý let vzduchem. Nápisy na oranžové ceduli se ptají: "Brzdy v pořádku?!"Lehli jsme si na kamennou zídku a Pavel nás vyblejsknul. Není to moc vidět, ale máme na sobě navlečeny všechny dostupné svetry, bundy, šály, čepice a rukavice. Rychlost při sjezdu dolů se totiž i s vydatným dobržďováním stále pohybovala kolem 50 km/h - a to v místních vysokohorských podmínkách už docela festovně chladí.

Památeční razítko se svištěm.HURÁ, DOKÁZALI JSME TO! Dole ve Ferleitenu, sotva jsme dali kola na auto, začalo poprchávat. Vyšlo nám to akorát (i když vlastně tam nahoře nad mrakama by to bylo asi v pohodě ;-)).

Cestou zpátky autem se stavujeme v Zell am See, a tam v Bille kupujeme opět nějakou odrůdu trpasličího chleba (oni tady pořádnej chleba upéct neumějí), gumové bulky a kremžskou hořčici v tubě jako pro kosmonauty - hmm, ještě jsem neslyšel, že by si kosmonauti dělali někde na palubě orbitální stanice táborák a opékali buřtíky. Pavel si mezitím vypisuje pohledy na střeše auta a na Honzovo pokárání se brání slovy: "A kde jinde si to asi tak mám psát?". Texty všech pozdravů lze navždy číst vyryté v zeleném laku a dále jsou pozorovatelné 3 prohlubně po lepení 3 známek. V Uttendorfu jsme Pavlovi přibrzdili u tamní pošty, aby mohl pracně sepsané čumkarty vhodit do odpadkového koše, kterýžto shodou okolností vypadal velmi vzdáleně skoro jako poštovní schránka. Nálepka GROSSGLOCKNER HOCHALPEN STRASSE 2571mNa pokoj jsme dorazili v 19:15, pak rychle do sprchy, najíst, napít a do pelechu.

O náročnosti dnešní trasy nejlépe svědčí tiché i hlasité sténání nás všech ležících na postelích. Ale smějem se a děláme si z toho legraci, takže je to ještě dobrý. Například Honzu jen při diktování čísel z mapy pro můj zápis do deníku 3x chytla křeč do nohou. Nejdřív do levé, a když se chtěl rychle přetočit na druhý bok, tak do pravé a následně do obou. Pavel prý cítí jak mu "přeskakují šlachy" (Eh?) a ujišťuje se hmatem, že má uvnitř nohy kost - ale kecá, nemá ji tam - je přece had. A co já? Já bolesti nemám - nohy prostě necítím a je po problému.

Usínáme kolem 21 hodiny tvrdým zaslouženým spánkem s pocitem dobře vykonané práce. ;-)
Stálo to rozhodně za to! Skvělý! Prostě paráda! Dík Honzo za ten nápad i za prosazení jeho realizace.

Statistika:
Celkem 70.68 km, průměr 11.73 km/h, čas jízdy 6:01:24, max 70.4 km/h, převýšení 2836 výškových metrů.
Poznámka: Pavel s Honzou měli průměr o něco lepší a čas kratší, protože jeli rychleji, a pak na mě vždycky čekali. Z počátku jsem udržoval 8 až 7 km/h, převážnou část stoupání 6 km/h a v nejtěžších místech (16%) na zpáteční cestě 5 km/h.

PŘEDCHOZÍ DEN  -  HLAVNÍ STRÁNKA  -  DALŠÍ DEN


CYKLOSTRÁNKA Vyrobil Radek Štěrba, © RASTER